Avhandling

Fredagen den 28 januari 2005 kl 10.00 försvarade jag min avhandling Essays on information and conflicts of interest in stock recommendations i sal E44 på Handelshögskolan i Göteborg. Opponent var professor Eva Liljeblom från Hanken i Helsingfors.

Avhandlingen bestod av tre separata uppsatser. Uppsats 1 utvärderade kursreaktionen på de aktier som fick köp- respektive säljrekommendationer. Uppsats 2 utvärderade hur väl en investerare som följde rekommendationerna hade lyckats under olika tidsperioder. När avhandlingen presenterades var denna forskning den mest omfattande av aktietipsen i publicerade media som någonsin gjorts. Uppsats 3 tittade istället på trovärdigheten i analytikers köprekommendationer av bolag som deras bank nyligen varit med om att börsnotera.

→ Avhandlingen kan du ladda ner här!

I det pressmeddelande som skickades ut i samband med att avhandlingen släpptes stod det följande:

Kan vi lita på tidningarnas aktietips?

När massmedia publicerar köprekommendationer, reagerar aktien positivt på publikationsdagen, men uppgången åtföljs av en negativ prisreaktion. Säljrekommenderade aktier däremot, reagerar negativt på publikationsdagen, åtföljt av en fortsatt nedgång i aktiens pris. Detta framkommer i en doktorsavhandling från Handelshögskolan vid Göteborgs universitet, där författaren Erik Lidén ifrågasätter de aktierekommendationer som löpande publiceras i svenska media.
Avhandlingen skiljer på rekommendationer skrivna av analytiker och de som skrivits av ekonomiska journalister. Det visar sig att den information som speglas i rekommendationer från analytiker redan har utnyttjats innan den publiceras i tidningar och tidskrifter. Troligtvis har analytikerna förmedlat informationen till sina privata kunder, vilka har kunnat tjäna pengar på informationen innan den nått läsarna.

Köprekommendationer från banker som deltar aktivt vid börsintroduktionen av företag i Skandinavien, är mer tillförlitliga än de från andra håll. De deltagande bankerna lyckas drygt 15% bättre med sina köprekommendationer än marknaden som helhet och mycket bättre (drygt 26% bättre) än de som kommer från icke deltagande banker, under rekommendationens första år.

Erik Lidén har också studerat den abnormala avkastningen på de nya rekommendationer som publiceras i svenska tidningar och tidskrifter under de första två åren, för att se om en investerare kan använda sig av dessa rekommendationer för att tjäna mer pengar än vad ”marknaden” genererar. Resultaten visar att investeraren skulle ha förlorat pengar på att följa köprekommendationerna medan han eller hon hade tjänat på att följa säljrekommendationerna.

– Att säljrekommendationer har ett informationsvärde medan köprekommendationer inte har det kan bero på att positiv information från företagsledningen är mer svårtolkad än negativ information, säger Erik Lidén. För övrigt genererar rekommendationer som kommer från analytiker och journalister i stort sett lika god eller dålig avkastning.

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

One thought on “Avhandling

  1. Pingback: Aktieanalytiker lyckas sämre än slumpen | Renew MagazineRenew Magazine

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *