Aktietipsen in i finrummen…

Det ringde på telefonen och kvinnan som nådde mig strax före lunchtid den 20:e januari 2005 var exalterad. Hon hade just talat med en person involverad i forskning kring journalistik. Personen berättade att de just hade dragit igång en meta-studie av den mediala responsen av min avhandling kring aktietipsen i tidningarna.

Enligt forskaren hade över 150 tidningar runtom i landet skrivit om just min avhandling på bara en dag. Det är naturligtvis ett kul minne för mig, men att jag berättar det är inte av ego-tripp-skäl utan för att belysa hur stort intresse media visade för studien som sådan. Ingen hade tidigare utvärderat aktietipsen i en någorlunda omfattande studie. Och eftersom det var just vad jag gjorde fick den stort intresse.

Många var de tidningar och tidskrifter som publicerade tips och med tanke på att studien täckte in tipsen som publicerades runt IT-bubblan så blev den extra intressant. Det var många som hade bränt sig på galna tips när IT-aktier stod på toppen 2000-2002 och det framstod ibland som om man var korkad om man missade tillfällen att hoppa på passagerarvagnen som var på väg att ta vissa aktier till himlen. Det var i alla fall så det ibland förmedlades i analyserna.

Det är kul att gå tillbaka till löpsedlarna runt IT-bubblan – nedan är ett par exempel:

Säkra aktier som ger dig vinst – i Expressen den 20 februari 2000

Satsa på aktier utan risk att förlora – i Aftonbladet den 1 april 2000

Sverige har fått aktiefeber – så gör du de okända klippen – i Expressen den 3 februari 2000

Hur som haver, resultaten från forskningen fick stor uppmärksamhet eftersom den mer eller mindre sågade tipsen över fotknölarna. Ett tag verkade det som att tidningarna hade lugnat ner sig med tipsen, men det tog snabbt ny fart.

I veckan fick jag Svenska Dagbladet i handen och läste med stort intresse Näringsliv som nu har fått en lätt rosa ton. Jag har alltid tyckt om svenskan och vill minnas att jag i en av mina första intervjuer prisade dem för att de faktiskt hade hållit sig ifrån att publicera aktietips. Då berättade en journalist på tidningen att det inte fanns någon anledning eftersom de inte hade den kompetensen. Men det fanns andra tidningar som tog hjälp av externa ”experter” på den tiden, de jag då främst tänker på är Göteborgsposten, Aftonbladet och Expressen.

Men när jag nu läste svenskan så kunde jag notera att aktietipsen har tagit sig in även där. I anslutning till analysen av Hexagon kan man läsa att ”Publiceringen sker i samarbete med tidningen Aktiespararen”.

Efter IT-bubblan och många vilseledande råd som många banker gav till sina kunder och dito som publicerades av journalister och analytiker i tidningarna så trodde jag personligen att tipsen nog var på väg bort från tryckta media.

Bolagsanalyser med tillhörande rekommendation attraherar läsare och då skriver tidningarna om det. Journalister jag talar med vittnar också om att säljtips är ointressanta att skriva om då det bara skapar irritation bland befintliga aktieägare. Bättre då att skriva om aktier man ska köpa. Från utgivarens sida alltså.

När man som läsare bläddrar igenom tidningar eller tidskrifter som frekvent ger aktietips frågar man säg hur många aktier som egentligen kan vara köpvärda på en och samma gång. Personligen tror jag att man gärna ser lite extra positivt på vissa bolag för att kunna sätta ”Köp” delvis eftersom det är vad folk vill läsa och delvis eftersom ”Sälj” är känsligt. Och inte vill man gärna bli nedringd av arga aktieägare i bolaget ”X” man just givit en säljrekommendation.

När nu aktietipsen har letat sig in i de publicistiska finrummen så behöver jag inte tvivla längre: aktietipsen, dåliga som bra, är här för att stanna. Så på med skygglapparna, för tipsen har aldrig gjort någon rik.

Vill du läsa mer om min forskning om aktietipsen i tidningarna? Då kan du läsa följande:

Artiklar av mer lättläst karaktär:

Akademiska artiklar:

Vill du plöja igenom min avhandling? Då hittar du den här!

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *