Tidningarnas aktietips – ett inlägg

Tidningarnas aktietips.

Varken mer eller mindre. Men ändå katastrofalt dåliga om man drar över hela kammen. Och därför passar låt-texten till Promoes ”Prime Time” in ganska väl – ”…it’s the massmedia misleading ya,all them press idiots gets’s greadier, chasing headlines and deadlines and truth let behind – it’s prime time and the blind lead the blind.” Jag tycker naturligtvis inte att pressfolk är idioter. Tvärtom. Texten vittnar dock om en del av problemet. Det blir mer rapptexter senare.

Det är är minsann ett känsligt ämne – men det har öppnats upp för en debatt kring detta laddade ämne sedan Dagens Industri började granskningen av aktieanalytikerna för en dryg vecka sedan. Och det är lika bra det. Om ni frågar mig alltså. Det är dessutom logiskt att diskutera detta efter debatten kring analytikerna eftersom tidningarna naturligt blir analytikernas megafoner för deras budskap. Aktierekommendationer är en av del av det.

”Och vem fan är du att tycka kring aktietipsen?”, kanske några tänker som kommer in denna blogg utan att veta vem The Insider är. Så låtom mig introducera mig själv. Jo, jag driver ett fondbolag som heter Scientia och förvaltar tre fonder efter en modell – InsiderModellen – som jag utvecklat och som följer de placeringar som insiders gör i de egna bolagens aktier. Därav mitt alter ego för denna blogg – The Insider. Jag har ägnat fyra års forskning tillsammans med en forskarkollega för att utveckla modellen så jag kan en del om hur insiders agerar, varför det är bra att följa dem och viktigast – hur man ska göra det. Med en smart modell som gör jobbet åt mig och Scientia kan jag som förvaltare ägna mer tid åt våra kunder och även blogga!

Men det är inte därför jag ska skriva om aktietipsen utan för att jag har skrivit en avhandling på ämnet. Min granskning av aktietipsen var den största granskningen i världen på området. Med råge. Fyra gånger större än den tidigare största studien eller en utvärdering av drygt 6 000 aktietips. I undersökningen utvärderades tipsen i Affärsvärlden, Aftonbladet, Aktiespararen, Börsinsikt, Börsveckan, Dagens Industri, Expressen, Finanstidningen (ja, den fanns under en del av perioden), Göteborgsposten, Privata Affärer och Veckans Affärer som gavs någon gång under perioden 1995-2004. Utöver avhandlingen har jag publicerat forskningen i internationella tidskrifter och tillsammans med ekonomijournalisten och debattören Olle Rossander författade jag boken Lönsamma Aktietips? (intresserad av att djupdyka – titta under ”Publicerat”)

Så jag har en relativt bra kunskap på området.

Men jag kan också en hel del om aktierekommendationer av analytiker och har därför deltagit i den senaste debatten kring detta.

Till att börja med ska jag erkänna att jag känner många journalister och de har efterfrågat att någon lyfter debatten kring tidningarnas aktietips igen. Och det är ju bra, särskilt som aktieanalytikerna blivit duktigt tilltufsade i den senaste debatten. Och kanske ibland lite orättvist kan man tycka. Därför är det nu dags att sätta tidningarna själva under luppen a la ”vem granskar granskarna?”.

För att nu inte skriva en ny avhandling så går jag rätt på problemet och – make no mistake – aktietipsen i tidningarna som grupp är katastrofalt dåliga. De är sämre än slumpen – hur man än ser på det. Och det är ju inte särskilt smickrande. Men vem förvånas egentligen? Journalisterna har ett stort informationsunderläge mot marknadens aktörer och de har även incitament att sälja lösnummer. Många journalister jag talar med vittnar om att detta ”tvingar” dem att skriva köprekommendationer – precis som analytikerna som jobbar på bankerna.

Förvånad? Det ska du inte bli. Men det finns skillnader mellan tidningar, journalister och sättet som tipsen ges. För de som hoppades att jag nu ska hänga ut olika tidningar eller kanske enskilda journalister som har misslyckats i sina aktietips så får jag göra er besvikna. Det är underordnat för mitt budskap.

Men låt mig nu ge er lite insyn i min tidigare forskning:

  • Antalet köptips: 5 190
  • Antalet säljtips: 851
  • Det går alltså drygt 6 köptips på varje säljtips
  • Om man följer köptipsen 1 år efter de gavs, skulle man ha lyckats 2 procent sämre än börsen
  • Tipsen av små bolag är bättre än stora – naturligt då de stora bolagen är ”sönderanalyserade”
  • Köptipsen av mellanstora och stora bolag är riktigt, riktigt dåliga
  • Sälljråden är däremot mycket bra vilket beror på att ingen sticker ut hakan med ett säljråd utan att ha rejält bra på fötterna
  • Köpråden är ofta riktigt dåligt underbyggda och upprepade köpråd är sämst – de är sannolikt speglade av flockbeteendet (som tydligen finns även hos journalister) snarare än en egen analys
  • Köpråden styrs till stor del av en optimistisk företagsledning

Utan att strössla med siffror (som en forskare annars vanligtvis älskar) så tänkte jag resonera kring problematiken. Och problemet är att tidningarna måste sälja lösnummer. Säljer de inte lösnummer, säljer de inga annonser. Säljer de inga annonser så får de inga intäkter och kan inte ha kvar sina journalister. Om de inte kan ha kvar journalisterna så faller liksom hela konceptet. Pladask.

Och vad säljer? Köptips. Mååååånga köptips. Säljtips då? Säljer sådär faktiskt. Och detta konstaterande kommer inte bara från mig utan journalisterna själva.

Den intressekonflikt som råder här – alltså att journalister måste skriva positiva analyser för att det säljer lösnummer – är bara en annan variation av de intressekonflikter som råder för analytiker. Den chefredaktör eller ansvarig utgivare som nekar till det ljuger. För journalister jag talar med, och jag talar med några av de främsta från tid till annan, vittnar om att det är just så det är. Så länge sådana potentiella intressekonflikter finns kommer de aktietips som ges vara undermåliga.

Av den anledningen så har vi fått se löpsedlar som de nedan – och här måste jag nämna tidningarnas namn…


Bli en aktievinnare – Sveriges främsta experter ger dig 20 smarta tips
– Expressen den 20 januari 2000

Säkra aktier som ger dig vinst
– Expressen den 10 februari 2000

Satsa på aktier utan risk att förlora
– Aftonbladet den 1 april 2000 (och det var inget aprilskämt…)

Sälj inte Telia nu! Läs först experternas bästa tips i Aftonbladet
– Aftonbladet den 13 juni 2000

 

Jaja, säger den kritiska församlingen, men är det inte lite väl enkelt att ta ett par lösryckta löpsedlar för att göra sitt case? Kanske. Men när, so du ser det, har det någonsin funnits säkra aktier som ger dig vinst? Inte särskilt ofta om du frågar mig. Men jag kan visa ett konkret exempel på hur det har sett ut istället – aktietipsen av Ericssonaktien före och efter IT-bubblan. De aktierekommendationer som är med i figuren är ALLA aktieråd i tidningarna kring Ericsson under perioden 1998-2004. Köptipsen är markerade med en grön pil då den dag det gavs och säljtipsen med en röd pil. Döm själv om du tycker att de varit bra.

Aktietips i tidningarna från journalister av Ericssonaktien

Vissa råd var bra, men de flesta var inte särskilt bra. De upprepade köptipsen i utförslöpan är ingen rolig syn. Särskilt inte för de många som läste och följde råden i tidningarna under bubbelperioden. ”Sitt still i båten” känns inte särskilt fräscht.

Vi har alltså ett problem: tipsen är ofta dåliga. Men vad ska man göra åt det? Tidningarna ska definitivt fortsätta skriva om aktier. Men vad kan tidningarna ändra och bli bättre på? Att analysera mera och våga gå hela vägen! För visst förstår alla att tidningarna säljer på att ge aktietips, men den journalistiska gärningen måste åter sättas i fokus. Det innebär att man behöver våga sticka ut. Så länge tipsen syftar till att sälja lösnummer eller prenumerationer har vi ett problem som måste lösas. Intressekonflikterna som agerar handbojor på skickliga skribenter måste lösas upp.

Så hur skiljer sig tipsen idag från då när min forskning gjordes? Inte särskilt mycket, men tidningarna har blivit bättre på uppföljningen av tipsen även om det fortfarande finns stort utrymme för förbättringspotential även här. Jag tänker då på att tidningarna måste kunna stå för det som skrivs och jämföra tipsen av högriskaktier med andra högriskaktier och så vidare.

När det gäller aktietipsen i tidningarna får jag använde ett bra uttryck från prins Daniel tidigare idag – mina känslor är lite all over the place.

Jag föreslår djuplodande bolagsanalyser som inte nödvändigtvis måste leda till en rekommendation. Jag efterlyser journalister som vågar gå med sin magkänsla. Jag efterlyser ansvariga utgivare som vågar avstå från att skriva det som säljer och istället publicera det som är rätt. Det som skribenterna säger är det rätta. Och ibland kommer det ändå bli fel. Det är inget konstigt i det. Men köptipsen måste åtminstone vara rätt i över 50  procent av fallen. Det är en hygienfaktor.

Men tidningarnas kunder, dvs. läsarna, måste också ställa högre krav på tidningarna. Utan ökade krav kommer ingen förändring ske.

För att starta upp debatten finns det bara ett vettigt sätt att avsluta detta inlägg. Det blir med en provokation som är ämnad åt att inspirera de duktiga journalister som finns där ute och som behöver gå med sin magkänsla. Det är ett utdrag ur en låt av rapparen Kapten Röd från låten ”In kommer ting”:

…över bord, kasta dem över bord, journalisterna som säljer ut sina ord…

The Insider

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

One thought on “Tidningarnas aktietips – ett inlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *