Tänk om, tänk nytt, bli först!

En uppmaning till banker, nätmäklare och försäkringsbolag…

Tänk dig en situation där du går in i en klädbutik för att köpa ett par byxor. Men du kommer ut med en smoking för det är vad försäljaren tjänar mest på och som han därför kommer att sälja mest av. Eller tänk dig att de inte säljer byxor, utan endast skjortor, skärp och jackor – för det är vad de tjänar mest på och byxor tjänar de nästan inget alls på. Jag har aldrig varit inne i en sådan klädesbutik men om jag hade varit det hade jag aldrig kommit tillbaka igen.

Men så här fungerar den tyvärr i fondbranschen. Det är inte ovanligt att bra produkter inte tillhandahålls kunden, just för att återförsäljaren har ”för liten marginal”, eller att de produkter som kunden exponeras mot mest är de där försäljaren tjänar mest. Inte för att det är det bästa för kunden utan det bästa för den som säljer den.

Under gårdagen deltog jag i Privata Affärers placeringskväll där tidningens fondanalytiker, Sofia Ullerstam, presenterade en rad intressanta fonder för 2012 – se vilka fonder hon rekommenderade. Hon nämnde då en från en av våra konkurrenter, en fond som är ”så billig att de har haft svårt att komma in på olika plattformar för att distributörerna inte tjänar något på att sälja den”, som Sofia sa.

Det här är naturligtvis helt tokigt, men resonemanget känns bekant. I själva verket så måste det vara så att kunder inte ska köpa en specifik fond bara för att den är billig, för billigt är inte alltid bäst. Detsamma gäller naturligtvis dyra fonder; dyrt behöver inte innebära bra, men det kan också vara mycket bra.

Istället tror jag att kunderna behöver ett brett spektra av fonder att välja mellan och här behöver nog branschen tänka till och tänka om. Min uppmaning och mitt budskap till banker, försäkringsbolag och nätmäklare blir därför:

Tänk till, tänk om, och bli först med att erbjuda alla fonder även de där ni tjänar mindre. Bli först och behåll era kunder. Först vinner!

Spara / dela med dig
  • Facebook
  • Pusha
  • Bloggy
  • TwitThis
  • Google
  • LinkedIn
  • Maila artikeln!
  • Skriv ut artikeln!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *